weerstand

 

 
Voeding
  • Om het immuunsysteem te stabiliseren, moet je afzien van eetgewoonten, zoals:
    • zware maaltijden
    • hoge consumptie van (bewerkt) vlees, eenvoudige koolhydraten en alcohol.
    • snoep mag alleen in kleine hoeveelheden worden gegeten.
  • Als je teveel calorieën eet of teveel ongezond voedsel, ontstaat oxidatieve stress in het lichaam. Dit heeft een negatief effect op de immuuncompetentie.
  • Spijsvertering is een energie-intensief proces. Voedsel dat moeilijk verteerbaar is, verbruikt meer energie, die dan elders ontbreekt om tegen ontstekingen en het ondersteunen van het immuunsysteem in te zetten. Dus toereikende groene voeding (licht verteerbaar) is aan te bevelen.

Eenvoudige op te volgen adviezen voor het versterken van het immuunsysteem.

Neem een kan water en los hierin vitamine C poeder op.

Neem over de dag verdeeld steeds een kopje  water hiervan.

Eet dagelijks wat rauwkost bij de maaltijd. Aan te bevelen zijn waterkers en kiemgroenten.

 

Kool

Familie van de kruisbloemigen staan bekend om hun immuunversterkende eigenschap.

De staatsman Cato heeft gezegd dat de Romeinen het aan de kool te danken hadden dat ze geen geneesheren nodig hadden.

Rammenas, radijs, waterkers, broccoli zijn ook heel gezond.

Vooral rauwe kool bevat veel goede stoffen. Neem elke dag een wat koolsalade.

 

Wilde planten

Ook zijn in de natuur planten te vinden die je weerstand kunnen verhogen. Denk aan paardebloem, brandnetel en zevenblad.

 

microvoedingstoffen en kruiden voor het immuunsysteem

Het is bekend dat tekorten aan micronutriënten het vermogen van het immuunsysteem beïnvloeden om adequaat op pathogenen te reageren. 


  • De aanbevolen micronutriënten zijn met name vitamine A, B-vitamines, vitamine C, vitamine D, vitamine E, selenium, zink, mangaan, koper, Vaccinium myrtillus (bosbes), probiotica en antivirale kruiden met een immunologisch effect.


     
    Relevante microvoedingsstoffen en kruiden
    Vitamine A
    Vitamine A staat ook bekend als de ‘anti-infectie vitamine’. Veel afweerstrategieën van het organisme zijn afhankelijk van voldoende toevoer van vitamine A, bijvoorbeeld voor de integriteit van de slijmvliezen. Zo wordt een vitamine A-tekort geassocieerd met mazelen en diarree. Suppletie met vitamine A biedt enige bescherming tegen de complicaties van andere levensbedreigende infecties, waaronder malaria, longziekte en HIV. Vitamine A is een veelbelovende optie bij de behandeling van het nieuwe coronavirus en bij het voorkomen van longinfecties.
     
    Vitamine B
    Elke B-vitamine speelt een rol in het immuunsysteem. Met andere woorden, een tekort aan B-vitamines kan het immuunsysteem verzwakken. In dit opzicht zijn de B-vitamines een basisinterventie bij de behandeling van COVID-19. B-vitamines moeten worden toegediend aan geïnfecteerde patiënten om het immuunsysteem te versterken.
     
    Vitamine C
    Vitamine C ondersteunt de immuunfuncties en heeft een beschermend effect tegen infecties veroorzaakt door coronavirussen. Vitamine C kan onder bepaalde omstandigheden de gevoeligheid voor lagere luchtweginfecties voorkomen, waar het nieuwe coronavirus voornamelijk om bekend staat. Suppletie met vitamine C zou daarom een zeer effectieve behandelingsmaatregel kunnen zijn voor de behandeling van COVID-19.
     
    Vitamine D
    Vitamine D speelt een belangrijke rol bij het waarborgen van de immuuncompetentie. In de wintermaanden vertonen een groot aantal volwassenen lage vitamine D-spiegels, met name in Noordwest-Europa. Het nieuwe coronavirus werd voor het eerst geïdentificeerd in de winter van 2019 en treft vooral mensen van middelbare en oudere leeftijd. Het is daarom waarschijnlijk dat de geïnfecteerde personen een vitamine D-tekort hebben. Vitamine D is nodig voor de rijping van de immuuncellen. Dit maakt vitamine D een belangrijke therapeutische optie bij de behandeling van deze nieuwe virale ziekte.
     
    Vitamine E
    Vitamine E is een in vetoplosbare vitamine en speelt als antioxidant een belangrijke rol bij het verminderen van oxidatieve stress.
     
    Selenium
    Selenium speelt een belangrijke rol bij het reguleren van de redoxbalans. Een gebrek aan selenium beïnvloedt niet alleen de immuunrespons, maar heeft ook invloed op de virale ziekteverwekker zelf. Een seleniumtekort bevordert de mutatie van RNA-virussen. Dit betekent dat er varianten met een verhoogd besmettingspotentieel kunnen ontstaan, dus een verhoogde virulentie. Een seleniumtekort kan niet alleen de pathologie van griepvirussen verhogen, maar ook veranderingen in het genoom van coxsackievirussen versnellen. Het is daarom redelijk om te stellen dat seleniumsuppletie ook een mogelijke therapeutische optie is bij de behandeling van het nieuwe coronavirus.
     
    Zink
    Zink speelt een centrale rol bij immuuncompetentie en is voor zowel het aangeboren als het verworven immuunsysteem van essentieel belang. Zinktekort leidt tot disfunctie van de humorale en celgemedieerde immuunrespons en vergroot de vatbaarheid voor infectieziekten. Zink is bijvoorbeeld met succes gebruikt bij het vorige SARS-virus.
     
    Koper
    Koper werkt net als zink en mangaan positief op het afweersysteem. Het is infectie- en ontstekingsremmend en het reduceert de ROS-vorming omdat het een cofactor van SOD is. Ook wordt het energieverbruik geoptimaliseerd, waardoor meer energie ter beschikking komt voor het immuunsysteem om op infecties te kunnen reageren.
     
    Mangaan
    In biologische systemen speelt mangaan twee hoofdrollen: ten eerste om niet-enzymatisch reactieve zuurstofsoorten (ROS) te verwijderen en ten tweede om een ​​cofactor te vormen voor tal van metallo-enzymen die betrokken zijn bij een breed scala aan cellulaire en immunologische processen. Mangaan heeft een centrale rol in de energieverzorging van de cel (mitochondriën) en lokt bij een tekort een energiegebrek uit. Juist dit moet worden voorkomen bij een infectie.
     
    Vaccinium myrtillus
    Vaccinium myrtillus (bosbes) wordt van oudsher succesvol ingezet bij acute ziekten, hoest, long- en maagaandoeningen. Het hoge gehalte aan anthocyanen en oligomere proanthocyanidinen (OPC) ondersteunt het immuunsysteem. In combinatie met koper, mangaan en zink is deze plant uitstekend geschikt om het immuunsysteem snel en effectief te ondersteunen.
     
    Probiotica en enzymen
    Er zijn probiotica die de immuunregulatie via de inductie van IL-10, IL-1α, IL-1ß en IL-6 verbeteren en ziekteverwekkers remmen. Er kan het beste een mengsel van de volgende bacteriën en enzymen worden gebruikt:
    Probiotica:
    Bifdobacterium bifdum, Bifdobacterium lactis, Lactobacillus casei, Lactobacillus helveticus, Lactobacillus plantarum, Lactobacillus rhamnosus, Lactobacillus salivarius, Lactococcus lactis.
    Enzymen:
    Lactase, Katalase, Xylanase, Alfa-galactosidase, Protease 4.5, 3.0, 6.0, Maltase, Invertase, Amylase, Lipase, Cellulase, Serrapeptase.
     
    Combinatie van afwerende kruiden
    In de natuurgeneeskunde zijn er kruidencombinaties die zeer geschikt zijn gebleken om virussen, bacteriën, gisten, schimmels en parasieten te reduceren en zo het lichaam te ondersteunen. De kracht ligt in de synergie en dus de strategie om de juiste kruiden te combineren in plaats van een enkelvoudige kruid in te zetten.
    De combinatie van de volgende kruiden is zinvol bij personen die in de risicogroep vallen en klachten vertonen:
    Absintalsem (Artemisia absinthum), Koriander (Coriandrum sativum), Kruidnagel (Syzygium aromaticum), Olijfblad (Olea folium), Oregano (Origanum vulgare), Tijm (Thymus vulgaris), Venkel (Foeniculum vulgare), Zomeralsem (Artemisia annua), Zwarte komijn (Nigella sativa), Zwarte walnoot (Juglans nigra), Cranberry (Vaccinium macrocarpon), Kattenklauw (Uncaria tomentosa).


 
 

 

 

 

 
l